رژیم درمانی

بهترین رژیم غذایی مخصوص سرطان سینه

بهترین رژیم غذایی مخصوص سرطان سینه

آمار ابتلا به سرطان پستان همه ساله در حال افزایش بوده و همین موضوع بار مالی و روانی بسیاری را برای افراد به همراه داشته است. لذا شناخت راه های پیشگیری و درمان این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است. از آن جایی که غذای ما نقش بسیار زیادی در سلامت جسم و روح ما دارد، در این مقاله قصد، معرفی رژیم غذایی مخصوص سرطان سینه را داریم، پس تا آخر این مقاله مهم همراه ما باشید.

سرطان سینه چیست

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه یا سرطان پستان یکی از رایج ترین انواع سرطان هاست که امروزه تعداد زیادی ازافراد جامعه در سنین مختلف را درگیر کرده است. طی مطالعات شیوع سرطان سینه روز به روز در حال افزایش است، به طوری که گفته می شود، در کشور ایالات متحده، از هر 8 زن یک نفر در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شود. جالب است بدانید سرطان سینه در مردان نیز دیده می شود اما احتمال آن بسیار ضعیف است.عامل اصلی ابتلا به سرطان سینه جهش های به وجود آمده در سلول های سینه است، که معمولا تومور را تشکیل میدهند. سرطان سینه انواع مختلفی دارد ومانند انواع دیگر سرطان، دارای دو نوع خوش خیم و بدخیم است. سبک زندگی، ژنتیک، مصرف انواع غذاها و نوشیدنی ها، تماس با انواع مواد شیمایی مانند پارابن و آفت کش ها، درافزایش و کاهش این جهش ها و تشکیل توده های سرطانی و ریسک ابتلا به سرطان سینه موثر هستند.

علائم ابتلا به سرطان سینه

برای پیشگیری یا اقدام سریع برای درمان سرطان سینه لازم است تا با برخی از مهم ترین علائم ساده این بیماری آشنا باشیم و به محض مشاهده این علائم برای اقدامات بعدی به پزشک مراجعه کنیم، از جمله مهم ترین علائم بروز سرطان سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضخیم شدن یا تورم بخشی از سینه
  • گود شدن پوست سینه
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست در ناحیه نوک سینه یا خود سینه
  • کشیدگی در نوک پستان
  • ترشحاتی آغشته به خون یا وجود ترکیباتی با رنگ روشن در نوک سینه
  • تغییر در اندازه، شکل یا خطوط سینه و…

ریسک فاکتور های ابتلا به سرطان سینه

اضافه وزن و چاقی

برخی از مطالعات از این موضوع حمایت کرده اند که خطر ابتلا به انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه با افزایش وزن و چاقی افزایش می یابد. دلیل این امر هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما مشاهده شده است، زنانی که اضافه وزن داشته اند، سطح انسولین خون بالاتری نیز داشته و سطوح بالاتر انسولین با ریسک ابتلا با انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه مرتبط است. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه پس از یائسگی برای زنانی که در سنین پائین تر اضافه وزن داشتند، بیشتر بوده است. پس کنترل وزن در محدوده نرمال و کاهش وزن از طریق رژیم لاغری صحیح و فعالیت بدنی کافی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بچه دار نشدن و شیر ندادن

یکی دیگر از عواملی که گفته می شود بر افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه تاثیر گذار است، بچه دار نشدن و شیر ندادن می باشد، به طوری که گفته می شود، در زنانی که بچه دار نمی شوند یا اولین فرزند خود را بعد از 30 سالگی به دنیا می آورند، به طور کلی خطر ابتلا به سرطان سینه کمی بالاتر است و حاملگی های بیشتر و باردار شدن در سنین پایین خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. با این حال، تأثیر بارداری بر ریسک ابتلا به سرطان سینه پیچیده است. به عنوان مثال، خطر ابتلا به سرطان سینه در دهه اول پس ازبچه دار شدن بیشتربوده و سپس خطر ابتلا با گذشت زمان کمتر می شود. همچنین بیشتر مطالعات از این موضوع حمایت می کنند که شیردهی مخصوصا اگر برای یک سال یا بیشتر ادامه یابد، می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

دریافت طولانی مدت پروژسترون

برخی از مطالعات نشان داده است، دریافت واکسن های پروژسترون طولانی اثر مانند Depo-  Provera هر 3 ماه یک بار برای پیشگیری از بارداری ممکن است، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. توجه داشته باشید که داشتن یک عامل خطر یا حتی تعداد زیادی از آنها به این معنا نیست که مطمئناً به این بیماری مبتلا خواهید شد، اما پیشگیری از ابتلا به این بیماری و  همچنین شناخت علائم آن از اهمیت بالایی برخوردار است. همان طور که اشاره کردیم، خطر ابتلا به سرطان سینه با رفتارهای شخصی مانند رژیم غذایی و فعالیت بدنی مرتبط هستند، لذا داشتن سبک زندگی سالم و تغذیه مناسب می تواند در ابتلا یا پیشگیری از این بیماری بسیار موثر باشد. در ادامه مقاله به معرفی بیشتر رژیم غذایی مخصوص سرطان سینه می پردازیم.

دریافت طولی مدت پروژسترون در ریسک ابتلا به سرطان سینه نقش دارد

دریافت طولی مدت پروژسترون در ریسک ابتلا به سرطان سینه نقش دارد

رژیم غذایی چگونه می تواند از بروز سرطان سینه پیشگیری کند؟

برای توجیه نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه گفته می شود، پیروی از یک رژیم درمانی متعادل با تنظیم استروژن درون زاد می تواند تا حدی از ابتلا به سرطان پستان جلوگیری کنید. در یک رژیم غذایی ضدسرطان مصرف شکر و چربی های غذایی مضرر محدود می شود، زیرا چربی ها به عنوان یک عامل خطر احتمالی برای سرطان سینه مورد بررسی قرار گرفته اند. تصور می شود مصرف زیاد چربی های مضرر سطح استروژن درون زا را افزایش می دهد. استفاده متعادل از تمام گروه های غذایی اصلی مانند غلات و دانه ها، مغزها، سبزیجات، لبنیات، میوه ها از ویژگی های یک رژیم غذایی مخصوص سرطان سینه متعادل می باشد. مصرف به اندازه از هر یک از گروه های گفته شده می تواند، در افزایش سیستم ایمنی، تعادل الکترولیت ها و پیشگیری از خستگی که از عوامل موثره بر بروز سرطان هستند، پیشگیری کند.

رژیم غذایی مخصوص سرطان سینه چیست؟

با توجه به مطالعات انجام شده، رژیم غذایی مدیترانه ای از جمله رژیم های غذایی پیشنهادی برای  محافظت از سینه در برابر سرطان معرفی شده است که از دلایل اصلی آن وجود غذاهایی با خاصیت آنتی اکسیدانی بالا و ضدسرطان می باشد. همچنین غذاهای زیر به دلیل ترکیبات خاص ذکر شده، می توانند تا حدی از بروز انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه پیشگیری کنند و به عنوان رژیم غذایی مخصوص سرطان سینه از آن ها یاد می شود. از جمله این غذاها:

1.   سبزیجات مخصوصا سبزیجات چلیپایی:

فیتونوتریت ها یکی از ترکیبات مهم ضد سرطانی هستند، که در سبزیجات وجود دارند. از جمله مهم ترین سبزیجات با خاصیت ضد سرطانی، سبزیجات چلیپایی هستند. سبزیجات چیلیایی دارای ترکیبی به نام گلوکوزینولات بوده که خاصیت ضد سرطانی دارد. از جمله این سبزیجات می توان به خانواده کلم(گل کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ و…) اشاره کرد. همچنین گروه دیگری از سبزیجات از خانواده سبزیجات آلیوم هستند که غنی از ترکیبات ضدسرطان، ارگانوسولفوراند. سیر، پیاز و تره فرنگی جز خانواده سبزیجات آلیوم بوده و خاصیت ضدسرطانی قوی دارند. سبزیجات با کاروتنوئید بالا مانند: آرگولا، اسفناج، سبزی خردل و چغندر‍ نیز به عنوان سبزیجات با خاصیت ضدسرطانی معرفی شده اند، سعی کنید در رژیم غذایی روزانه خود از این سبزیحات بیشتر استفاده کنید.

2.   میوه هایی با رنگ های قرمز، زرد و بنفش:

میوه ها سرشار از انواع ویتامین ها و ترکیبات آنتی اکسیدان هستند و در رژیم مخصوص سرطان سینه جایگاه بخصوصی دارند. میوه هایی مانند لیموترش، لیموشیرین و پرتقال با رنگدانه های زرد و نارنجی معمولا حاوی کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین بوده که نقش محافظت کننده در برابر سرطان پستان دارند. همچنین وجود فولات یا ویتامین ب 12 در برخی از میوه ها مانند موز می تواند، در ساخت DNA و پیشگیری از جهش های سرطان زا و آسیب های سلولی کمک کننده باشد. همچنین برخی مقالات از انگور، سیب، گلابی و هلو به عنوان میوه هایی با خاصیت محافظت کنندگی از بدن در برابر سرطان سینه یاد می کنند.

استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه به پیگیری از سرطان سینه کمک می کند

استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه به پیگیری از سرطان سینه کمک می کند

3.   ادویه جاتی مانند زردچوبه:

استفاده از مقدار کافی اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های پلی فنل با خاصیت آنتی اکسیدانی در رژیم غذایی مخصوص سرطان سینه اهمیت بالایی دارد. این ترکیبات در غذاهایی مانند انواع ادویه جات یافت می شود، به زور مثال وجود کورکومین به عنوان ترکیب فعال اصلی در زردچوبه، خواص ضد سرطانی قابل توجهی را نشان داده است یا پونه کوهی که دارای آنتی اکسیدان های کارواکرول و رزمارینیک اسید است. همچنین آویشن، مخلوط ادویه کاری و زنجبیل نیز از جمله ادویه جاتی با خاصیت ضدسرطانی هستند.

4.   ماهی های چرب :

رعایت تعادل در استفاده از منابع غذایی امگا3و امگا6 در پیشگیری از بروز التهاب بدن و در نتیجه بروز انواع بیماری ها و سرطان ها از جمله سرطان سینه اهمیت بالایی دارد . با خوردن ماهی های چرب بیشتر و روغن های تصفیه شده کمتر و غذاهای فوق فرآوری شده می توان نسبت این دو ماده مغذی را در بدن به تعادل رساند. ماهی های چرب مانند: سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی غنی امگا3 هستند، این ماهی ها علاوه بر امگا3 غنی از سلنیوم و آنتی اکسیدان ها نیز می باشند که در افزایش سیستم ایمنی و پیشگیری از انواع بیماری ها تاثیرگذاراند.

5.   غذاهای تخمیری :

مصرف کافی از غذاهای تخمیری مانند: ماست، کیمچی، دوغ، کفیر به دلیل غنی بودن از برخی پروبیوتیک ها و خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن در رژیم غذایی مخصوص سرطان سینه اهمیت بالایی دارد.

6.   غلات کامل:

غلات بخصوص غلات کامل مانند: گندم، برنج قهوه ای، جو، کینوا و چاودار سرشار از انواع مواد مغذی مهم از جمله فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که در پیشگیری از سرطان ها تاثیر گذارند. در برخی مطالعات به این نتیجه رسیده اند که مصرف بیش از هفت وعده غلات کامل در هفته با کاهش قابل توجه خطر ابتلا به انواع سرطان ها همراه بوده است. به طور کلی در رژیم غذایی مخصوص سرطان سینه تاکید بر استفاده از مواد غذایی تازه با رنگ های متنوع و حفظ تعادل غذایی است. قطعا نکات گفته شده و غذاهایی که در این مقاله به شما معرفی کردیم، مانع بروز صد درصدی سرطان  سینه نمیشود، اما تا حد زیادی به سلامت کلی بدن ، تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و ریسک ابتلا به انواع بیماری ها و سرطان ها را کم و یا بروز آن را به تاخیر می اندازد.

برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل و پیروی از سبک زندگی سالم می توانید از رژیم های غذایی ما استفاده کنید.جهت دریافت رژیم غذایی مخصوص خود از طریق لینک گذاشته شده اقدام کنید.

منابع:

  1. www.cdc.gov
  2. www.cancer.org
  3. www.healthline.com
  4. breast-cancer-research.biomedcentral.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *