رژیم ورزشی, رژیم گیاه خواری

درباره فواید چغندر در عملکرد ورزشکاران بیشتر بدانید

درباره فواید چغندر در عملکرد ورزشکاران بیشتر بدانید

در این مقاله سعی داریم شما را با فواید چغندر که ممکن است کمتر آن را شنیده باشید و هم چنین نحوه اثرگذاری و مقدار مناسبی که افراد می توانند روزانه مصرف کنند، آشنا سازیم تا پس از این، چغندر را به یکی از اجزای جدانشدنی رژیم ورزشی روزانه خود تبدیل کنید.

با محبوبیت روزافزون مکمل های ورزشی، تعداد زیادی از ورزشکاران به دنبال مکمل های بهتر و البته سالم تر هستند. یکی از بهترین انتخاب های موجود که ورزشکاران می توانند حداکثر استفاده را از آن ببرند، مصرف آب چغندر به جای مکمل های نیتریک اکسید می باشد. این ماده ی غذایی شگفت انگیز می تواند با فراهم کردن یکی از حیاتی ترین عناصر لازم برای عملکرد ورزشی، موجب بهبود قابل توجه عملکرد ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی گردد. همچنین طبیعی بودن آن نیز از دیگر فواید چغندر محسوب می شود که ورزشکاران را قادر می سازد با خیال راحت برای بهبود سطح ورزشی خود از این تغدیه ورزشی بهره ببرند.

چغندر و مواد مغذی آن

چغندر حاوی آنتی اکسیدان های قوی به نام آنتوسیانین است که موجب ایجاد رنگ بنفش مایل به قرمز در این ماده غذایی می گردد. چغندر یکی از اعضای خانواده تاج خروس که ریشه و برگ آن را می توان به صورت خام یا پخته، بخارپز، در ترشی ها یا به عنوان آبمیوه مصرف کرد.

چغندر به عنوان یک ماده ی غذایی طبیعی حاوی مقدار زیادی نیترات می باشد که به طور بالقوه موجب افزایش عملکرد ورزشکاران می شود. در هر وعده 100 گرمی از چغندر، 300 میلی گرم نیترات طبیعی را می توان یافت.

ویژگی های منحصربفرد چغندر و اثرات آن

ویژگی های منحصربفرد چغندر و اثرات آن

بررسی فواید چغندر برای بدن انسان

با مصرف چغندر، نیترات های چغندر در بدن تبدیل به نیتریک اکسید می شوند. نیتریک اکسید به عنوان یک گشادکننده عروق عمل می کند و موجب باز شدن بیشتر رگ های خونی می شود تا خون و اکسیژن بیشتری به رگ های درون ماهیچه ها برسد.

در نتیجه اکسیژن بیشتری در حین ورزش به اندام های درحال فعالیت ورزشکار می رسد و پروسه ی فعالیت ورزشی برای آن ها کم تر خسته کننده می شود و می تواند تا زمان بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد. چغندر موجب بهبود اکسیژن رسانی در ورزشکاران و بهبود استقامت و تحمل در تمرینات با شدت بالا می شود.

اثرات فیزیولوژیک چغندر در 30 دقیقه پس از مصرف شروع می شود و پس از 90 دقیقه به اوج خود می رسد و برای مدت طولانی تقریبا 6 ساعت همچنان باقی می ماند. مزایای مصرف چغندر بر روی سلامت کلی و عملکرد ممکن است تا 2 هفته بعد از مصرف دوام همچنان ادامه داشته باشد.

بررسی فواید چغندر بر عملکرد ورزشی در مطالعات مختلف

دانشمندان دانشگاه اکستر در انگلستان مجموعه ای از مطالعات به خوبی طراحی شده که اثرات 500 میلی لیتر (~16اونس) آب چغندر ارگانیک بر عملکرد کلی در مردان سالم را بررسی کرده اند، منتشر کرده اند. مطالعات گسترده ی مختلفی نیز این اثرات را اثبات کرده اند. به طورمثال

مطالعات اولیه نشان داد که یک دوره ی 6 روزه مصرف آب چغندر زمان رسیدن به خستگی با تست های ورزشی را تا 92 ثانیه افزایش داد که نشان دهنده کاهش 2 درصدی در زمان لازم برای طی کردن همان مسافت تعیین شده است، می باشد.

همان پروتکل مصرف  6 روزه آب چغندر به کاهش مصرف اکسیژن در دوندگان آموزش دیده در حین دویدن با شدت متوسط ​​و زیاد کمک کرد، بدین ترتیب زمان رسیدن به خستگی را در آن ها تا 15 درصد افزایش داد.

فواید چغندر بر عملکرد ورزشی

فواید چغندر بر عملکرد ورزشکاران

برای بروز اثرات مثبت چغندر، روزانه چقدر از آن را باید مصرف کنیم؟

بر اساس مطالعات مختلف برای دست یابی به افزایش عملکرد در ورزشکاران، 500 میلی لیتر (~16 اونس) آب چغندر 2.5 ساعت قبل از ورزش های شدید می تواند نقش بسیار زیادی در بهبود عملکرد ورزشی داشته باشد.

طرز تهیه آب چغندر خانگی

برای تهیه مقدار 500 میلی لیتر آب چغندر، به هشت چغندر کوچک یا چهار چغندر بزرگ نیاز داریم.

  1. چغندرها را تمیز و بخش های سبز بالای چغندر را در صورت نیاز برش دهید.
  2. سپس چغندر را به دقت پاک کنید و بشویید. پوست چغندر را برای به دلیل وجود موادمغذی بسیار دور نریزید.
  3. چغندرها را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید و آن ها را درون آبمیوه گیری بیندازید. چون چغندر سبزی بسیار سفتی است، حتما اجازه دهید تا مدت زمان کافی در آب میوه گیر بماند. همچنین می توانید میوه ها و سبزیجات دیگر را اضافه کنید تا طعم دلخواه خود را بدست آورید.

 آیا مصرف چغندر عوارضی در پی دارد؟

پس از مصرف آب چغندر مواردی از درد شکم، اسهال و رنگ ارغوانی موقت و بی ضرر ادرار گزارش شده است. همچنین توجه داشته باشید که سازمان جهانی بهداشت(WHO) حداکثر میزان مجاز مصرف روزانه نیترات ها در رژیم غذایی را 222 میلی گرم تعیین کرده است زیرا مطالعاات قبلی نشان داده اند که نیترات ها و نیتریت ها ممکن است ارتباطی با سرطان دستگاه گوارش و اختلالات خونی در نوزادان داشته باشد. البته مطالعات دیگری هم این ارتباط را رد کرده اند چون طبق تحقیقات آن ها مصرف نیترات ها و نیتریت ها از طریق گوشت های فرآوری شده و آب چاه ها و نه از طریق مصرف سبزیجاتی مانند چغندر می تواند موجب بروز بیماری های ذکر شده در افراد گردد.

اثرات مصرف آب چغندر قبل از فعالیت فیزیکی

اثرات مصرف آب چغندر قبل از فعالیت فیزیکی

به طورخلاصه چغندر به عنوان یک ماده ی غذایی طبیعی حاوی مقدار زیادی نیترات می باشد که با افزایش قطر رگ های خونی موجب افزایش عملکرد ورزشکاران می شود. در نتیجه اکسیژن بیشتری در حین ورزش به اندام های درحال فعالیت ورزشکار می رسد و پروسه ی فعالیت ورزشی برای آن ها کم تر خسته کننده می شود و می تواند تا زمان بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد. فواید چغندر موجب بهبود اکسیژن رسانی در ورزشکاران و بهبود استقامت و تحمل در تمرینات با شدت بالا می شود. برای افزایش اکسیژن رسانی به عضلات می توان  500 میلی لیتر (~16 اونس) آب چغندر 2.5 ساعت قبل از ورزش های شدید را می توان مصرف نمود و به راحتی می توان آن را درخانه تهیه نمود.

شما همچنین می توانید برای دریافت رژیم غذایی شخصی سازی شده ی خود بر اساس شرایط هر ورزشکار و رسیدن به حداکثر توانایی ورزشی از طریق وبسایت ما اقدام کنید. دبیری دایت همراه همیشگی شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *