رژیم درمانی

ویتامین ب ۲ |همه آن چیزی که باید در مورد ویتامین B2 بدانید

ویتامین ب ۲ |همه آن چیزی که باید در مورد vitamin b2 بدانید

ویتامین ب ۲ دومین عضو از خانواده ی پرجمعیت ویتامین های گروه ب می باشد. این ویتامین نیز همانند دیگر عضو گروه ویتامین های ب یعنی ویتامین ب 1 یا همان تیامین در تولید انرژی و احیا فرایندهای متابولیک هزینه بر نقش دارد. نبود این ویتامین می تواند آسیب های جدی را به بدن وارد کند و تامین آن از طریق موادغذایی از اولویت های یک رژیم متعادل می باشد. در این مقاله سعی داریم به سوالاتی نظیر، ویتامین ب ۲ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ این ویتامین را در کدام گروه  های موادغذایی می توان یافت؟ به چه میزان ویتامین B2 در روز نیاز داریم؟ کمبود ویتامین  ب ۲  چه عوارضی به دنبال دارد و دقیقا چه عواملی موجب کمبود آن می شوند؟ پاسخ دهیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی بیشتر و درک بهتر از این ویتامین ضروری، ما را تا انتهای این مقاله دنبال کنید.

ویژگی های ویتامین ب2 و اعمال آن در بدن

ویژگی های ویتامین ب ۲و اعمال آن در بدن

ویتامین  B2چیست و چه اعمالی را در بدن به انجام می رساند؟

نام علمی ویتامین ب ۲ ، کلمه ی لاتین ریبوفلاوین می باشد که درحقیقت به معنای رنگ زرد می باشد. این ویتامین دارای رنگ زردی می باشد و برای انجام اعمال مهم خود درون بدن ابتدا به شکل کوآنزیمی خود ( کوآنزیم مولکولی است که به آنزیم ها در انجام واکنش های شیمیایی کمک می کنند) یعنی فلاوین دی و مونو نوکلئوتید (FAD) و (FMN) تبدیل می شود. این ویتامین نقش مهمی در تولید انرژی از موادغذایی مصرف شده به طورمثال در تجزیه ی چربی های هضم شده دارد. این ویتامین هم چنین به عنوان عاملی کمک کننده در متابولیسم بسیاری از ویتامین های دیگر و املاح معدنی نقش دارد. جالب تر آن که ویتامین  B2 به طور غیرمستقیم اثرات آنتی اکسیدانی قابل توجهی درون بدن از طریق اثرگذاری بر عملکرد آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز دارد.

کمبود ویتامین  B2 چه عوارضی به دنبال دارد؟

  • آریبوفلاوینوسیس یا فقدان ویتامین  B2

کمبود ویتامین  B2 موجب ایجاد علائمی نظیر التهاب دهان و زبان، درماتیت، ترک خوردگی در ناحیه ی اطراف دهان (کیلوز)، حساسیت بیش ازحد نسبت به نورخورشید، اختلالات گسترده ی چشم و گیجی می باشد. چنین علائمی پس از تقریباً 2 ماه مصرف رژیم غذایی فقیر از لحاظ ریبوفلاوین ایجاد می شود. کمبود ریبوفلاوین معمولاً همراه با کمبود نیاسین، تیامین و ویتامین B6 رخ می دهد زیرا این مواد مغذی اغلب در غذاهای مشابهی یافت می شوند.

  • کیلیت زاویه ای یا ترک خوردگی گوشه ی لب (Angular cheilitis)

ترک خوردگی گوشه ی لب با نام های دیگر کیلوز یا آنگولار استوماتیت، بیماری است که درنتیجه ی کمبود شدید ویتامین  B2 ایجاد می شود. اگرچه ممکن است در نتیجه ی عوامل دیگر هم به وجود بیاید، بنابراین معاینه ی پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار است. این بیماری موجب ایجاد ترک خوردگی های دردناک در گوشه ی لب ها می شود.

میزان نیاز روزانه به ویتامین ب ۲ در آقایان و خانم ها

میزان نیاز روزانه به ویتامین B2 در آقایان و خانم ها

به چه مقدار ویتامین B2 در طی روز نیاز داریم؟

به طور متوسط، مصرف روزانه ریبوفلاوین کمی بالاتر از میزان توصیه شده ی روزانه  ((RDA است. میزان توصیه شده ی روزانه ویتامین  B2 در آقایان 1.3 میلیگرم و در خانم ها 1.1 میلیگرم می باشد. همانند ویتامین ب 1، افراد دارای اعتیاد به الکل در خطر کمبود ریبوفلاوین هستند زیرا این افراد اکثر کالری روزانه ی موردنیاز خود را از الکل دریافت می کنند و فقدان مصرف مواد مغذی در رژیم غذایی معمول آن ها وجود دارد. مصرف مقادیر بالای ویتامینب ۲، هیچ علامت خاصی را در افراد بروز نداده است، بنابراین هیچ مقداری به عنوان حداکثر مقدارمجاز مصرف روزانه (UL) تعیین نشده است. مصرف ریبوفلاوین از طریق مکمل های مولتی ویتامین یا در غلات صبحانه به شدت غنی شده، می توانند باعث تغییر رنگ ادرار به زرد روشن شوند.

منابع غذایی سرشار از ویتامین ب ۲کدام ها هستند؟

گروه های غلات، لبنیات و پروتئین موجود در الگوی غذایی بشقاب من ((MyPlate حاوی بیشترین منابع ریبوفلاوین هستند. منابع غذایی اصلی شامل ریبوفلاوین شامل غلات صبحانه ی آماده، شیر و محصولات لبنی، غلات غنی شده، گوشت و تخم مرغ، سبزیجات مختلف مانند مارچوبه، کلم بروکلی و اسفناج می باشند.

چه عواملی موجب تخریب و کاهش محتوی ویتامین ب ۲ غذاها می شوند؟

ریبوفلاوین یک ویتامین محلول در آب نسبتاً پایدار است. با این حال، نور ضعیف آن را از بین می برد. بسته بندی شیر های صنعتی در ظروف کاغذی یا پلاستیکی مات به جای ظروف شیشه ای شفاف می تواند از محتوی ویتامین ب ۲درون آن محافظت کند. در ایالات متحده، بسیاری از مردم نیاز روزانه ی خود به ریبوفلاوین را با مصرف سه وعده لبنیات در روز تامین می کنند.

به طورخلاصه، ویتامین ب ۲یکی از اصلی ترین موادمغذی موثر بر تولید و آزادسازی انرژی غذاها می باشد. این ویتامین به عنوان یک جزو ضروری در متابولیسم سایر ویتامین ها و مواد معدنی به شمار می رود و هم چنین باعث تقویت سیستم آنتی اکسیدانی بدن در برابر عوامل آسیب زای درون می شود. میزان توصیه شده ی روزانه ویتامین ب ۲ در آقایان 1.3 میلیگرم و در خانم ها 1.1 میلیگرم می باشد. هم چنین باید توجه داشت که همانند ویتامین ب 1، افراد دارای اعتیاد به الکل در خطر کمبود ویتامین  B2 یا همان ریبوفلاوین نیز هستند. غلات صبحانه ی آماده، شیر و محصولات لبنی، غلات غنی شده، گوشت و تخم مرغ، سبزیجات مختلف مانند مارچوبه، کلم بروکلی و اسفناج از منابع غنی این ویتامین به شمار می روند. چنان چه علاقه مند به دریافت انواع رژیم های شخصی سازی شده مانند رژیم لاغری هستید، می توانید از طریق وبسایت ما اقدام کنید تا بهترین و علمی ترین رژیم های روز دنیا را در اختیار شما قرار دهیم. Nutritecture همراه همیشگی شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *