رژیم ورزشی

آیا مکمل های ورزشی بی خطر هستند؟

آیا مکمل های ورزشی بی خطر هستند؟

مصرف مکمل ها پدیده ای رو به رشد در بین طیف وسیعی از ورزش ها می باشد. در یک مطالعه شامل 77 شناگر حرفه ای استرالیایی، 94 درصد از شرکت کنندگان تایید کردند که مکمل های ورزشی را به صورت پودر یا قرص مصرف کرده اند. هنگام بررسی آمار مصرف مکمل های ورزشی در بینن این شناگران ، این رقم به 99 درصد رسیدو  207 نوع مختلف نوشیدنی ها را مصرف کرده بودند. بر اساس سایر مطالعات، مکمل های ورزشی هم چنین در بین دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان پرطرفدار است.

نام های مختلف مکمل ها

صنعت مکمل سازی از طیف مختلفی از عبارات برای نام گذاری مکمل ها استفاده می کند مثل مکمل های ورزشی، عوامل تغذیه ای نیروزا، مکمل های تغذیه ای، مکمل های تغذیه ای درمانی، و ،غذاهای ورزشی. محصولات متعدد با برندهای متفاوت را می توان توسط سیستم های طبقه بندی مختلف، دسته بندی کرد.

ویژگی های منحصر بفرد مکمل ها برای طبقه بندی آن ها استفاده می شود.

  • شکل (پودر، قرص، نوشیدنی یا غذا)
  • دسترسی( اینترنت، سفارش با ایمیل، بدون نسخه، بازاریابی چند مرحله ای)
  • عملکرد (استفاده ی درمانی، سوخت رسانی، افزایش دهنده ی عضله و تقویت کننده ی سیستم ایمنی)
  • تاییدیه علمی(تایید نشده، تایید شده و نامشخص)

نسبت هزینه به فایده

هزینه های کلی که یک فرد در طی مصرف دوره ای از مکمل ها صرف می کند، می تواند از درآمد نرمال آن ها بالاتر برود. درنتیجه، این کار منجر به کم کردن هزینه ها برای خرید محصولات غذایی طبیعی می شود یا حتی جایگزینی آن ها می شود.

به طور مثال، کتی فریمن دونده ی دو 400 متر استرالیایی، از مربی سابق خود به دلیل صرف تقریبا 3480 دلار برای خرید مکمل های ورزشی از فروشگاه های محصولات سلامتی پیش از مدال طلای او در مسابقات المپیک سیدنی، شکایت کرد.

حتی تعداد کمی از مکمل ها می تواند هزینه های زیادی را بسته به موقعیت جغرافیایی و قیمت های مختلف بر فرد تحمیل کند. گاهی اوقات مصرف مقادیر زیاد مکمل بر اساس توصیه های تولیدکنندگان یا مقادیر توصیه شده در مقالات که نشان داده است که خواص نیروزایی دارد، می تواند هزینه های زیادی به بار آورد. این مشکل وقتی حاد تر می شود که مجبور باشید مکمل های کافی را برای یک تیم ورزشی تهیه کنید. بنابراین، ارزیابی کلی قیمت و هدف های مدنظر می تواند به ما در مصرف یا عدم مصرف مکمل های مناسب کمک کند.

مسایٔل مرتبط با مصرف مکمل های ورزشی

مسائل مرتبط با مصرف مکمل های ورزشی

عوارض جانبی احتمالی

سازمان های تنظیم کننده مسئول واردات یا تولید انواع مختلف مکمل های غذایی و تضمین سلامت آن ها می باشند. بنابراین در تعدادی از کشورها، نبود سازمان های رسمی برای اعمال فرایند های نظارتی دقیق و بررسی عوارض جانبی احتمالی مکمل ها آشکار می باشد. به طور کلی این طور فرض می شود که مکمل ها امن محسوب می شوند اما مواردی از مسمومیت با آلودگی های مختلف، اوردوز پس از مصرف خودسر مکمل ها و واکنش های آلرژیک خاص گزارش شده است.

در دهه ی 1980، تعدادی از مصرف کنندگان مکمل، مشکلات سلامتی و مرگ را پس از مصرف مکمل تریپتوفان گزارش کردند. بعدها سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) به طور رسمی استفاده از افدرا را در چندین نوع از مکمل ها ممنوع اعلام کرد زیرا مواردی از عوارض جانبی و مرگ در افراد مستعد گزارش شده بود.

در سال های اخیر، گزارشات متعددی از چندین مورد مرگ مرتبط با ماده ی محرک دی متیل هگزان آمین (DMAA) ثبت شده است. علاوه بر این، هیدروکسی کات و اکسی ایلیت پرو که با هدف کاهش وزن تبلیغ می شد، چندین مورد اثبات شده از مسمومیت شدید کبدی را ثبت کرد.

مقررات مکمل های غذایی

مقررات مکمل های غذایی

تنظیم مکمل های ورزشی

قانون گذاری در مورد مکمل ها  تاریخچه ی بسیار طولانی دارد و تلاش های سازمان غذا ودارو آمریکا برای رسیدن به این هدف، هم چنان ادامه دارد. به منظور قانون گذاری درست، سازمان غذا ودارو آمریکا شروع به تعامل با دانشمندان، متخصصین سلامت، سیستم قضایی فدرال، سیاستمداران، مصرف کنندگان، بارزگانان و تولیدکنندگان کرد. حقیقت چالش برانگیز این است که مکمل های غذایی مشتقاتی از منابع غذایی می باشند، بااین حال با اهدافی بیش از صرفا تغذیه مصرف می شوند. اگرچه دانشمندان در جداسازی ابتدایی عناصر غذایی مثل ریزمغذی و درشت مغذی ها موفق بودند ولی با این حال سوالات زیادی در رابطه با مصرف مکمل ها بدون پاسخ باقی مانده است.

ابهامات درخصوص عملکرد واقعی آن ها، مقادیر مجاز و مناسب آن ها و عوارض جانبی ناخواسته آن ها باید سریعا رفع شوند.علی رغم حضور مواد خطرناک بالقوه، علاقه ی شدیدی نسبت به مصرف این مکمل ها ایجاد شده است و باعث ایجاد شکافی عمیق بین اقدامات نظارتی و مصرف برچسب دار صحیح گردیده است. روش های بازاریابی گسترده به منظور افزایش تقاضا در جمعیت مصرف کنندگان از صحت و اعتبار ادعاهای مطرح شده توسط این شرکت ها پیشی گرفته است.

سازمان های نظارتی

تنظیم بازار مکمل ها  شامل مراحل مختلف تولید، برچسب گذاری و بازاریابی می شود. مسائلی وجود دارد که باید قبل از مصرف مکمل ها رفع شود.

هیچ سازمان نظارتی جهانی در راستای تنظیم بازار مکمل ها وجود ندارد. بعضی از کشورها یک سازمان تنظیمی مستقل مثل سازمان غذا ودارو آمریکا مستقر می باشد. در سایر کشورها، همکاری بین سازمان های دولتی وابسته به هم مثل همکاری بین سازمان محصولات درمانی و غذایی استرالیا و سازمان غذاو دارو نیوزلند وجود دارد. امروزه راه های ارتباطی مدرن، دسترسی سریع و آسان به انواع مکمل های موجود از طریق اینترنت و سفارش با ایمیل فراهم می سازد. این دسترسی راحت، لزوم افزایش آگاهی ورزشکاران سراسر دنیا در مورد اقدامات تنظیمی مکمل ها را دوچندان می کند.

تردید نسبت به صحت مقالات علمی

تردید نسبت به صحت مقالات علمی

 سرمایه گذاری شرکت های تولید مکمل

بحث ها در خصوص صحت مقالات علمی انجام شده در زمینه تغذیه، همواره مورد مناقشه بوده است. علم تغذیه به طور مستقیم به صنعت مکمل سازی مرتبط است. شرکت های سازنده برای حمایت از ادعاهای خود، اقدام به سواستفاده از مقالات علمی می کنند. سرمایه گذاری های کلان در بخش مقالات علمی، به طور روز افزون در حال گسترش است. این پدیده به نگرانی ها پیرامون نتایج جهت دار و انجام مطالعات به شیوه ای که نتایج از پیش تعیین شده را رقم بزند، دامن می زند.

در چنین شرایطی، نتایج متضاد به راحتی از دید عموم مخفی می شوند. بنابراین، تمام مطالعات به اصطلاح علمی ارزش بررسی را ندارند و صحت و اعتبار آن ها ابتدا باید توسط معیارهای دقیق ارزیابی شود. همیشه قبل از هرگونه خرید مکمل، با یک متخصص تغذیه ورزشی مشورت کنید تا اطلاعات موثق و مورد نیاز خود را دریافت کنید.

ترفندهای بازاریابی

ورزشکاران و مربیان اغلب فریب تبلیغات پرزرق و برق شرکت های مکمل سازی را می خورند. در غیاب قانون گذاری دقیق، ترفندهای بازاریابی به راحتی می توانند مصرف کنندگان را ترغیب به خرید انواع مکمل های مختلف کند.

تولیدکنندگان مکمل های مرسوم مثل مکمل های موادمعدنی یا مکمل های ویتامین در اکثر اوقات استاندارد بالایی را در فرایند های تولید و برچسب گذاری خود رعایت می کنند. اما براساس بسیاری از گزارشات، این موضوع قابل تعمیم به اکثر مکمل های موجود در بازار نیست و آن ها اغلب استاندارد پایینی را در مواد اولیه و برچسب گذاری دارند.

تعدادی از تولیدکنندگان از اعلام حضور تعدادی از مواد ممنوعه در محصولات خود خودداری می کنند زیرا این مواد اساسا برای سلامت انسان مضر می باشد. در سراسر اینترنت، می توانید پیشنهادات بسیاری را در خصوص خرید مکمل های مختلف دریافت کنید.

اکثر این پیشنهادات عموما ادعاهای بی اساس شرکت های تولید کننده در خصوص حفظ سلامت و افزایش عملکرد ورزشی می باشد. در یک مورد جالب، پس از بررسی پنج جلد مختلف از مجلات بدنسازی، مشخص شد که 624 محصول مختلف با 800 مزیت پیشنهادی در حال جذب مشتریان جدید در این مجلات بود.

آیا مکمل های ورزشی بی خطر هستند؟

محرک های حسی و تجسم تصویری ایده آل از بدن انسان در رسانه های اجتماعی، موجب اختلال در منطق و تصمیم گیری درست افراد می شود. مصرف کنندگان ناآگاه هیچ گاه به درستی این ادعاها و نبود قانون گذاری توجهی نمی کنند. بنابراین، ورزشکاران به راحتی باور می کنند که تمام ادعاهای بازاریابی درست هستند زیرا این طور فکر می کنند که ادعاهای نادرست اجازه تبلیغات و حضور در شبکه های اجتماعی را ندارند.

به طور خلاصه نبود نظارت مناسب بر تولید، بازاریابی و برچسب گذاری مکمل های ورزشی، خطرات جدی برای ورزشکاران دارد. درواقع اقدامات زیادی باید درمورد قانون گذاری مکمل ها انجام شود. حضور تعدادی از مکمل های ورزشی در بازار، به این معنا نیست که توسط سازمان های نظارتی تایید شده اند. قبل از خرید هرگونه مکمل، ابتدا با یک متخصص تغذیه ورزشی مشورت کنید تا شواهد به روز در مورد مکمل های ورزشی به شما ارائه دهد. رژیم دبیری را دنبال کنید تا جدیدترین شواهد درمورد کارایی و امنیت مکمل ها را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید با چشمانی باز مکمل های مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *