رژیم لاغری

رژیم غذایی اتکینز چیست و برای چه افرادی مفید است؟

رژیم غذایی اتکینز چیست؟

اگر عاشق خوردن بیکن و تخم‌مرغ برای صبحانه، ماهی دودی با پنیرچدار برای ناهار و استیک پخته شده در کره برای شام سالم هستید و در عین حال دوست دارید وزن کم کنید رژیم غذایی اتکینز می تواند یک رژیم غذایی عالی برای شما باشد فقط باید یاد بگیرید که چگونه مصرف کربوهیدرات روزانه خود را مدیریت کنید اگر دوست دارید در مورد این رژیم غذایی بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

رژیم غذایی اتکینز چیست؟

رژیم  غذایی اتکینز یک رژیم غذایی محبوب کم کربوهیدرات است که در دهه 1960 توسط متخصص قلب رابرت سی اتکینز پیشنهاد شد و به دلیل تاثیرات بسیاری که بر کاهش وزن داشت به سرعت معروف شد ،  رژیم غذایی اتکینز به طور رسمی رویکرد تغذیه ای اتکینز نامیده می شود و در بسیاری از کتاب ها به تفصیل در مورد آن صحبت شده است و به عنوان شروع کننده روند رژیم غذایی کم کربوهیدرات شناخته می شود.

 در این رژیم غذایی مصرف کربوهیدرات ها به شدت محدود می شود و برمصرف بیشتر پروتئین و چربی تمرکز دارد از اوایل دهه 2000 مطالعات متعدد نشان داده است که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات بدون نیاز به محدودیت کالری می توانند باعث کاهش وزن موثر شده و منجر به بهبود کلی سلامت بدن می شود.

البته در ابتدا ، رژیم غذایی اتکینز توسط پزشکان و محققین ناسالم تلقی می شد چراکه حاوی چربی های اشباع شده زیادی بود اما امروزه، یکی از موضوعات مورد بحث در میان محققان تأثیر مثبت مصرف چربی های اشباع شده بر سلامتی و بیماری های قلبی است.

یکی از ادعاهای توصیه کننده گان این رژیم غذایی این است که آن ها دلیل  چاقی و مشکلات مربوط به سلامتی، مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را رژیم های غذایی آمریکایی کم چرب و پر کربوهیدرات می دادنند ، رژیم غذایی اتکینز حذف برش های چربی از گوشت را لازم نمی بیند در عوض، کنترل کربوهیدرات ها در این رژیم غذایی بسیار مهم است.

رژیم غذایی اتکینز معتقد است که خوردن بیش از حد کربوهیدرات ها به ویژه شکر، آرد سفید و سایر کربوهیدرات های تصفیه شده منجر به عدم تعادل قند خون، افزایش وزن و مشکلات قلبی می شود و به همین دلیل مصرف بیشتر پروتئین و چربی را تشویق می کند.

همچنین یکی دیگر از مزایای این رژیم غذایی عدم نیاز به شمارش کالری است اما کنترل دقیق میزان کربوهیدرات دریافتی روزانه به شدت مهم است و لازم است فرد  از سیستمی به نام خالص کربوهیدرات استفاده کند خالص کربوهیدرات یعنی محتوای کربوهیدرات یک محصول منهای فیبر آن .  به عنوان مثال، نصف فنجان بروکلی خام دارای 2.3 گرم کربوهیدرات کل و 1.3 گرم فیبر است و  ارزش خالص کربوهیدرات آن 1 گرم است. محدودیت کربوهیدرات در این رژیم غذایی باعث می شود ذخایر چربی بدن سوزانده شود همچنین پیروی از این رژیم غذایی احساس گرسنگی یا محرومیت را در شما باقی نمی گذارد.

رژیم غذایی اتکینز چیست؟

رژیم غذایی اتکینز چیست؟

رژیم غذایی اتکینز چه فوایدی دارد؟

هدف از رژیم غذایی اتکینز تغییر عادات غذایی برای کمک به کاهش و حفظ وزن است ، این رژیم غذایی ادعا می کند که یک رویکرد سالم برای غذا خوردن در طول زندگی است که باعث می شود وزن اضافه خود را از دست بدهید در عین حال احساس سبکی داشته باشید و انرژیتان افزایش یابد همچنین اگر دچار بیماری هایی مانند مانند فشار خون بالا یا سندرم متابولیک باشید با این رژیم غذایی بهبود می یابید.

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که خوردن چربی های اشباع شده می تواند کلسترول LDL (بد) را افزایش دهد که یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی است در حالی که بررسی اخیری که توسط انجمن قلب آمریکا در مورد تأثیر چربی های اشباع شده بر بیماری های قلبی انجام شد، نشان داد جایگزینی چربی اشباع شده با چربی غیراشباع چندگانه می تواند به کاهش بیماری های قلبی عروقی تا حدود 30 درصد کمک کند و لذا پیروی از یک رژیم غذایی پرچرب که حاوی چربی های مفید مانند آجیل و روغن زیتون است می تواند برای سلامتی فرد مفید باشد.

برخی بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند که جایگزین کردن چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی با چربی‌های غیراشباع چندگانه، خطر حوادث قلبی عروقی، مانند حملات قلبی و سکته را کاهش می‌دهد با این حال، بررسی‌های دیگر هیچ ارتباطی بین کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و کاهش خطر ابتلا یا مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی نشان ندادند. علاوه بر این، برخی از کارشناسان معتقدند که همه چربی های اشباع شده اثرات یکسانی بر خطر بیماری قلبی ندارند .

برخی مطالعات نشان می‌دهند رژیم‌های غذایی اتکینز و سایر رژیم‌های کم کربوهیدرات مانند رژیم غذایی کتوژنیک در مقایسه با سایر رژیم‌های غذایی کم چرب می تواند به کاهش وزن بیشتری منجر شود  و قند خون، کلسترول HDL (خوب)، تری گلیسیرید و سایر نشانگرهای سلامتی را بیشتر بهبود ببخشد.

یکی از دلایلی که رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات مانند کتوژنیک و اتکینز می‌توانند منجر به کاهش وزن بیشتری شوند این است که کاهش کربوهیدرات‌ها و افزایش مصرف پروتئین می تواند منجر به کاهش بیشتر اشتها و دریافت کمتر کالری شود.

البته نتایج در مورد رژیم های غذایی کم کربوهیدرات متناقض است و نتیجه  یک مطالعه روی افرادی که وزن متوسطی داشتند، نشان داد پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات به مدت 3 هفته به طور قابل توجهی کلسترول LDL (بد) را همراه با کلسترول تام و کلسترول HDL (خوب) در مقایسه با گروه کنترل افزایش می دهد با این حال، تنوع گسترده ای در میان پاسخ های LDL افراد به رژیم غذایی وجود دارد و افزایش کلسترول LDL با پیروی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات بین 5 تا 107 درصد متغیر است.

رژیم غذایی اتکینز ادعا می کند می تواند از بیماری های جدی مانند سندرم متابولیک، دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی جلوگیری کند و یا آن ها را بهبود ببخشد در واقع، تقریباً هر رژیم غذایی که به کاهش وزن کمک می کند، می تواند عوامل خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش یا حتی معکوس کند و بیشتر رژیم های کاهش وزن  نه فقط رژیم های کم کربوهیدرات  مانند اتکینز ممکن است سطح کلسترول خون یا قند خون را حداقل به طور موقت بهبود بخشندالبته نتایج در مورد سطح کلسترول متناقض است.

همچنین نتیجه یک مطالعه نشان داد سطح تری گلیسیرید افرادی که از رژیم غذایی اتکینز پیروی می کردند بهبود یافته است و این کاهش سطح تری گلیسیرید خون یک عامل محافظت کننده برای سلامت قلب است.

 البته توجه داشته باشید هنوز هیچ مطالعه عمده ای نتایج طولانی مدت پیروی از این رژیم های غذایی را نشان نداده است و برای نشان دادن این که آیا چنین مزایایی برای طولانی مدت باقی می ماند و یا تاثیرات رژیم های غذایی اتکینز بر روی افزایش طول عمر نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.

آیا رژیم های غذایی کم کربوهیدرات مانند اتکینز برای سلامت قلب مفید هستند؟

آیا رژیم های غذایی کم کربوهیدرات مانند اتکینز برای سلامت قلب مفید هستند؟

مراحل رژیم غذایی اتکینز چگونه است؟

همان طور که اشاره کردیم در رژیم غذایی اتکینز مصرف کربوهیدرات ها به شدت محدود می شود این رژیم غذایی به طور کلی به چهار مرحله تقسیم می شود که گاها با رژیم غذایی اتکینز 20 نیز شناخته می شود.

فاز 1 (القایی): در این مرحله سخت باید تقریباً تمام کربوهیدرات ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید و تنها مجاز به استفاده از 20 گرم کربوهیدرات خالص در روز هستید که عمدتاً شامل سبزیجات کم کربوهیدرات مانند سبزی های برگ دار، مارچوبه، کلم بروکلی، کرفس، خیار، لوبیا سبز و فلفل و…است همچنین وعده های غذایی این فاز رژیم غذایی اتکینز باید سرشار ازچربی های غذایی مانند آجیل و روغن زیتون و همچنین پروتئین بالا مانند ماهی ، صدف، مرغ، گوشت، تخم مرغ و پنیر باشد.

فاز القایی به بدن کمک می‌کند تا وارد فاز کتوز شده تا از سوزاندن چربی ها انرژی آزاد کند ، این روند باعث شروع کاهش وزن سریع فرد می شود. مصرف آب در این فاز بسیار مهم است سعی کنید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید و  بسته به کاهش وزن مدنظر خود حداقل تا دو هفته در این مرحله ب‌مانید.

فاز 2 (تعادل): در فاز دوم رژیم غذایی اتکینز که فاز تعادل نیز نام دارد می توانید به آرامی مقداری از برخی از کربوهیدرات‌هایی که دارای مواد مغذی بالایی هستند مانند سبزیجات نشاسته ای و انواع توت‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، میزان کربوهیدرات غذایی رژیم در این فاز متغیر بوده و  بین 20تا 50گرم متفاوت است شما می توانید همان 20گرم فاز القایی را ادامه دهید پیشنهاد می شود حداقل 12 تا 15 گرم کربوهیدرات خالص را به عنوان سبزیجات پایه میل کنید همچنین از مصرف غذاهایی که قند اضافه دارند مانند کیک، بستنی،ابنبات و… اجتناب کنید.

فاز دوم برای ایجاد تعادل در مصرف کربوهیدرات ها است اینکه یاد بگیرید چه مقدار کربوهیدرات می‌توانید مصرف کنید در حالی که درحال وزن کم کردن هستید ، شما تا زمانی که تا حدود 4.5 کیلوگرم از وزن هدف خود فاصله داشته باشید باید در این مرحله بمانید .

فاز 3 (تنظیم دقیق): در فاز سوم رژیم غذایی اتکینز شما یاد می گیرید که چگونه وزن از دست داده خود را حفظ کنید و باقی مانده اضافه وزن خود را کم کرده و به وزن هدف خود برسید.

هنگامی که به وزن هدف خود بسیار نزدیک شده اید می توانید کربوهیدرات بیشتری به رژیم غذایتان اضافه کنید تا کاهش وزن کاهش یابد و به آرامی به افزایش طیف غذاهایی که می توانید بخورید از جمله میوه ها، سبزیجات نشاسته ای و غلات کامل ادامه دهید. سعی کنید هر هفته حدود 10 گرم کربوهیدرات به رژیم غذایی خود اضافه کنید البته توجه داشته باشید  اگر کاهش وزن شما متوقف شد، باید سرعت کاهش وزن خود را کاهش دهید تا زمانی که به وزن هدف خود رسیدید باید در این مرحله بمانید.

فاز 4 (نگهداری) : شما زمانی به فاز 4 رژیم غذایی اتکینز که فاز تثبیت و نگهداری نام دارد وارد می شوید که به وزن هدف خود رسیده باشید ویژگی این مرحله این است که می توانید به اندازه ای که بدنتان نیاز دارد کربوهیدرات سالم مصرف کنید بدون اینکه دوباره وزن قبلی خود را به دست آورید . فاز نگهداری مادام العمر است و برای حفظ وزن دلخواهتان باید آن را تا پایان عمر دنبال کنید تا مطمئن شوید وزنی که از دست داده اید را دوباره جبران نمی کنید.

توجه داشته باشید دنبال کردن هر 4فاز رژیم غذایی اتکینز ضروری نمی باشد به طور مثال برخی از افراد تصمیم می‌گیرند که مرحله القاء را به طور کامل نادیده بگیرند و از همان ابتدا سبزیجات و میوه‌ها را مصرف کنند البته روند کاهش وزن این افراد کندتر است اما می تواند به دریافت مواد مغذی موردنیاز بدن و فیبر کافی کمک کند از طرفی برخی دیگر ترجیح می دهند به طور نامحدود در مرحله القاء بمانند.

 این رژیم غذایی به عنوان رژیم کتوژنیک بسیار کم کربوهیدرات (کتو) نیز شناخته می شود همچنین نسخه جدیدتر رژیم غذایی کم کربوهیدرات اتکینز، به نام اتکینز 40، قوانین آرام تری دارد و به شما اجازه می دهد با 40 گرم کربوهیدرات در رژیم غذایی روزانه شروع کنید و برخلاف اتکینز 20 در ابتدا هیچ گروه غذایی را حذف نمی کند.

محدودیت شدید کربوهیدرات ها در فاز اول رژیم های غذایی اتکینز

محدودیت شدید کربوهیدرات ها در فاز اول رژیم های غذایی اتکینز

مصرف چه غذاهایی در رژیم غذایی اتکینز مجاز است؟

در رژیم های غذایی اتکینز تمرکز بر این است که وعده های غذایی حول یک منبع پروتئینی پرچرب با مقدار زیادی سبزیجات، آجیل و برخی چربی های سالم تنظیم شود برای انتخاب وعده های غذایی خود می توانید از مواد غذایی زیر به تناسب استفاده کنید:

  • گوشت: گوشت گاو، گوشت خوک، بره، مرغ، بیکن و…
  • ماهی های چرب و غذاهای دریایی: سالمون، قزل آلا، ساردین و ماهی خال مخالی
  • تخم مرغ: ترجیحا تخم مرغ با امگا3 بیشتر
  • سبزیجات کم کربوهیدرات: کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی، مارچوبه و …
  • لبنیات پرچرب: کره، پنیر، خامه، ماست پرچرب
  • آجیل و دانه ها: بادام، آجیل ماکادمیا، گردو، تخمه آفتابگردان
  • چربی های سالم: روغن زیتون فوق بکر، روغن نارگیل، آووکادو و روغن آووکادو

مصرف گوشت های پرچرب در رژیم های غذایی اتکینز توصیه می شود

مصرف گوشت های پرچرب در رژیم های غذایی اتکینز توصیه می شود

بهترین نوشیدنی ها در رژیم غذایی اتکینز:

انتخاب نوشیدنی مناسب نیز در رژیم غذایی اهمیت بالایی دارد در ادامه به معرفی بهترین نوشیدنی هایی که می توانید در رژیم غذایتان داشته باشید می پردازیم:

آب : مثل همیشه، آب باید نوشیدنی مورد علاقه شما باشد پس برای هیدراته ماندن در طول روز سعی کنید به اندازه کافی آب بنوشید.

قهوه : قهوه سرشار از آنتی اکسیدان ها است قهوه همچنین باعث افزایش متابولیسم بدن شما می شود و و فواید بسیاری را برای بدنتان دارد .

چای سبز : چای سبز نیز به دلیل داشتن ترکیبات انتی اکسیدانی بسیاری مانند کاتچین و اپی کاتچین خواص بسیاری داشته و یکی از بهترین انتخاب ها به عنوان نوشیدنی است.

چای سبز حاوی انتی اکسیدان های قوی است

چای سبز حاوی انتی اکسیدان های قوی است

مصرف مقدار کم الکل در حین رژیم غذایی کم کربوهیدرات اتکینز مجاز است همچنین استفاده   از شراب های خشک بدون قند اضافه شده مجاز است اما باید از مصرف نوشیدنی های پر کربوهیدراتی مانند آبجو خودداری کرد.

 مصرف چه غذاهایی در رژیم غذایی اتکینز مجاز نیست؟

همان طور که اشاره کردیم مصرف بالای کربوهیدرات ها در رژیم های غذایی اتکینز مجاز نیست همچنین مصرف غذاهای زیر در حین این رژیم غذایی ممنوع است :

  • شکر و غذاهای حاوی شکر افزوده مانند: نوشابه ها، آب میوه ها، کیک ها، آب نبات، بستنی و …
  • غلات: گندم، چاودار، جو
  • سبزیجات پر کربوهیدرات: سیب زمینی ،هویج، شلغم و … (فقط در فاز القایی مجاز نیست)
  • میوه های پر کربوهیدرات: موز، سیب، پرتقال، گلابی، انگور (فقط در فاز القایی مجاز نیست)
  • نشاسته:نان ، برنج، پاستا(فقط در فاز القایی مجاز نیست)
  • حبوبات: عدس، لوبیا، نخود و … (فقط در فاز القایی مجاز نیست)

ورزش چه نقشی در رژیم های غذایی اتکینز دارد؟

رژیم غذایی اتکینز ادعا می کند که برای کاهش وزن حین دوره رژیم الزامی به ورزش کردن نیست اما بیان می کند که ورزش می تواند به ثابت نگه داشتن وزن کم شده کمک کند و مزایای بسیاری برای سلامتی دارد.

لذا سعی کنید هر روز 30 دقیقه یا بیشتر ورزش کنید البته نوع ورزش مناسب هر فرد و همچنین زمان ورزش بسته به سن و شرایط بدنی افرادمتفاوت است و در صورت داشتن مشکل پزشکی بهتراست فرد ابتدا با پزشک خود مشورت کند.

رژیم های غذایی اتکینز چه عوارضی دارند؟

رژیم های غذایی اتکینز می توانند راهی موثر برای کاهش وزن باشند، اما برای همه ی افراد مناسب نیستند و پیروی از آن ها می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد چراکه هنگام پیروی از این رژیم های غذایی مجبور به محدود کردن غذاهایی می شوید که مواد مغذی خاصی را برای بدنتان تامین می کنند بنابراین طبیعی است در صورتی که رژیم غذایی متنوع و دقیقی نداشته باشید عوارض جانبی از جمله موارد زیر را به همراه داشته باشید البته بیشتر این عوارض مربوط به مرحله اولیه رژیم غذایی(فاز القایی) است چراکه بدن وارد کتوز شده و شروع به چربی سوزی می کند عوارضی مانند:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • خستگی
  • ضعف
  • تهوع
  • بوی بد دهان
  • یبوست
  • افت قند خون
  • مشکلات کلیوی
  • عدم تعادل الکترولیت ها

روزانه بخش بزرگی از فیبری که از طریق غذا وارد بدن می شود توسط غلات کامل و محصولات غلات کامل مانند نان و پاستا تامین می شود و چون مصرف این غذاها در رژیم غذایی کم کربوهیدرات اتکینز محدود می شود احتمال بروز مشکلاتی مانند یبوست، اسهال و حالت تهوع برای فرد وجود دارد.

 و از آن جایی که مصرف فیبر یک عامل محافظت کننده در برابر بیماری های قلبی_عروقی و انواع خاصی از سرطان ها است کمبود آن می تواند برای فرد مشکل ساز باشد از طرفی مصرف فیبر به کنترل اشتها و حرکات بهتر روده و میکروبیوتای سالم روده کمک می کند، تحقیقات همچنین  نشان داده است برخی تغییرات در میکروبیوم روده ممکن است با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط باشد.

همان طور که ذکر کردیم تاثیر رژیم های غذایی اتکینز بر کلسترول بدن بسیار متناقض بوده و نمی توان به نتیجه یک یا چند مقاله اکتفا کرد اما برخی مقالات به این اشاره کردنند که محتوای بالای چربی های اشباع این رژیم های غذایی می تواند باعث افزایش کلسترول LDL (بد) در برخی افراد شود و فرد را در معرض افزایش خطر بیماری های قلبی_عروقی قرار دهد.

مطالعه که روی زنان سالم با وزن متوسط با هدف بررسی تأثیر رژیم کتوژنیک( که نوعی رژیم غذایی کم کربوهیدرات است) بر کلسترول LDL انجام شد نشان داد پیروی از یک رژیم غذایی سختگیرانه کم کربوهیدرات غنی از چربی های اشباع شده به مدت 4 هفته می تواند کلسترول LDL فرد را به طور قابل توجهی در همه شرکت کنندگان دریافت کننده مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش دهد.

نتایج به دست امده از این مطالعات نشان می دهد که اگر قصد شروع یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات مانند رژیم غذایی اتکینز  و کتوژنیک را دارید، باید سطح کلسترول خون را برای سنجش پاسخ بدنتان هرچند ماه یکبار کنترل کنید.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است رژیم های غذایی محدود مانند اتکینز احتمال ایجاد عادات غذایی نامناسب را در برخی افراد افزایش می دهند.

با توجه به نکات گفته شده بسیار مهم است که قبل از شروع این رژیم غذایی با یک مشاور تغذیه آگاه مشورت کنید و زیر نظر ایشان رژیم غذایی را پیش ببرید.

داشتن سرگیجه و ضعف یکی از عوارض احتمالی رژیم های اتکینز استداشتن سرگیجه و ضعف یکی از عوارض احتمالی رژیم های اتکینز است

رژیم غذایی کم کربوهیدرات اتکینز برای چه افرادی مناسب نمی باشد؟

با وجود تمام مزایای گفته شده از رژیم های غذایی اتکینز این رژیم غذایی نیز مانند هر رژیم غذایی دیگری ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد از جمله افرادی که مجاز به پیروی از این رژیم غذایی نیستند می توان به گروه های زیر اشاره کرد:

  • افرادی که از داروهای ادرارآور، انسولین یا داروهای خوراکی دیابت استفاده می کنند، همچنین افراد مبتلا به بیماری های شدید کلیوی.
  • به دلیل مراحل کاهش وزن بسیار محدود این رژیم غذایی برای زنان باردار و شیرده مناسب نمی باشد.
  • افرادی که کلسترول بالا دارند باید قبل از شروع این رژیم غذایی با پزشک خود صحبت کنند تا مطمئن شوند که محدودیت کربوهیدرات و تعادل ایجاد شده در چربی و پروتئین رژیم غذایی آن ها برایشان مناسب است.

همچنین بهتر است افراد سالم نیز قبل از شروع یک رژیم لاغری جدید با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنند تا مطمئن شوند که رژیم غذایی انتخابی آن ها برای نیازهای سلامت فردی مناسب است.

آیا گیاهخواران نیز می توانند از رژیم غذایی اتکینز استفاده کنند؟

از آنجایی که اغلب وعده‌های غذایی در رژیم های غذایی اتکینز مبتنی بر منابع پروتئینی پرچرب (مانند گوشت پرچرب، ماهی‌های چرب و لبنیات) است، افرادی که رژیم غذایی گیاه‌ خواری دارند یا وگان هستند، باید به دنبال جایگزین‌های بیشتری برای تامین انرژی و مواد مغذی خود باشند تا مطمئن شوند که نیازهای غذایی خود را برآورده می‌کنند لذا پیروی از رژیم غذایی گیاهی اتکینز نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارد اما غیر ممکن نیست.

همچنین اوو وجترین و لاکتووجترین ها می توانند از تخم مرغ و شیر نیز به همراه غذاهای حاوی سویا برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود استفاده کنند از دیگر منابع غذایی پروتئینی برای این افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تخم مرغ
  • لبنیات پر چرب(مانند کره و خامه غلیظ)
  • آجیل(مانند بادام)
  • دانه ها (مانند چیا)
  • حبوبات(مانند عدس)
  • غلات پر پروتئین (مانند کینوا)

این افراد همچنین باید به مقدار کافی از مغزها و دانه ها استفاده کنند مصرف روغن زیتون و روغن نارگیل نیز از منابع چربی گیاهی عالی برای این افراد است. همچنین در رژیم غذایی گیاهی اتکینز الزامی به محدودیت شدید کربوهیدرات در فاز اول اتکینز20 برای این افراد وجود ندارد و بهتر از رژیم غذایی اتکینز کم کربوهیدرات استفاده شود

رژیم غذایی های اتکینز را چگونه شروع کنیم؟

در حالی که پیروی از رژیم های غذایی اتکینز ممکن است اندکی مشکل به نظر برسد و سختی هایی از جمله تامین موادغذایی اولیه (خرید گوشت و مغزیجات ممکن است برای بعضی افراد گران باشد) و همچنین انتخاب غذاهایی مطابق بایک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات(بسیاری از رستوران ها انتخاب های غذایی مطابق با رویکرد اتکینز را ندارند) داشته باشد اما با اندکی دقت و تلاش می توان از این رژیم غذایی پیروی کرد و از مزایای آن بهره مند شد.

در ادامه به معرفی نکاتی که می تواند در انتخاب مواد غذایی مناسبتان به شما کمک کند می پردازیم:

  • در ابتدا سعی کنید مصرف آرد سفید، شکر و سایر کربوهیدرات های رایج را محدود کنید و کربوهیدرات ها را فقط به شکل سبزیجات مصرف کنید مثلا به جای نان از سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی استفاده کنید همچنین مصرف سایر سبزیجات می تواند به سیری بیشتر شما کمک کند.
  • هنگام انتخاب غذا در رستوران از پیشخدمت در مورد محتوای کربوهیدرات غذاها بپرسید و سعی کنید وعده غذایی خود را بر اساس گوشت چرب یا ماهی چرب انتخاب کنید شما می توانید به غذای خود مقداری سس، کره یا روغن زیتون اضافه کنید.
  • انتخاب غذاهای ارگانیک هنگام خرید کردن الزاما ضروری نیست، اما همیشه سعی کنید غذاهای کم تر فرآوری شده و تازه را مطابق با بودجه خود انتخاب کنید ،همچنین سعی کنید تا حد امکان غذاهایتان را خودتان آماده کنید و به غذاهای آماده تکیه نکنید، و در صورت استفاده از غذاهای منجمد و آماده برچسب های ارزش غذایی آن ها را به دقت مطالعه کنید تا از محتوای کربوهیدرات و قند آن اگاه شوید.

در نهایت باید غذاهای معمول خود را کنار بگذارید و با لیست غذاهای رژیم غذایی اتکینز شروع کنید با اتکینز 40 می‌توانید از بین انواع غذاها و کربوهیدرات‌های متنوع‌تری انتخاب کنید اگرچه با اتکینز 20 به هدف کاهش وزن خود نزدیک‌تر می شوید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتواند در انتخاب رژیم درمانی مناسبتان به شما کمک کند، جهت دریافت رژیم غذایی خود می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *