رژیم لاغری, رژیم درمانی

رژیم میوه سه روزه چیست؟

رژیم میوه سه روزه چیست؟

شاید اخیرا اسم ” رژیم میوه سه روزه ” به گوشتان خورده باشد اما از خواص شگفت انگیز آن غافل باشید. این رژیم غذایی اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده است اما به نوبه خود مزایا، معایب و محدودیت هایی دارد که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

رژیم میوه سه روزه چیست؟

رژیم میوه سه روزه یکی از رژیم های غذایی کاهش وزن است که در سال های اخیر افراد زیادی را به خود جذب کرده است. در این رژیم غذایی، در عین حال که بدنتان سم زدایی می شود، مقدار زیادی از مواد مغذی را با خوردن میوه ها وارد بدن خود میکنید. در واقع در طول مدت دوره رژیم، اندام های متابولیک فرصتی برای استراحت و بازسازی و تجدید قوا پیدا میکنند.

این رژیم غذایی، حدود 900 تا 1000 کیلوکالری انرژی دارد و یک رژیم غذایی کم کالری به حساب می آید. با کمک این رژیم غذایی می توان به راحتی در عرض مدت زمان کوتاهی به کاهش وزن چند کیلوگرم در ماه رسید. اگرچه رژیم غذایی میوه سه روزه نیز مانند بیشتر رژیم هایی غذایی کم کالری بدون عوارض نیست. تا آخر این مقاله جذاب همراه ما باشید تا به نکات مهم این رژیم غذایی بپردازیم.

باید ها و نباید های رژیم میوه سه روزه

باید ها و نباید های رژیم میوه سه روزه

باید های رژیم میوه سه روزه

رژیم غذایی میوه سه روزه نیز مانند تمام رژیم های غذایی باید ها و نباید هایی دارد، که برای رسیدن به نتایج مطلوب رعایت آن ها حائز اهمیت است. از جمله مهم ترین نکات این رژیم غذایی جالب موارد زیر است:

  • تلاش کنید هر روز حداقل 12 لیوان آب تصفیه شده یا آب معدنی میل کنید و همچنین سعی کنید آب ساده انتخاب اول شما به عنوان نوشیدنی باشد و تمام نوشیدنی های مصنوعی و کالری دار را در این مدت سه روزه حذف کنید.
  • تا حد امکان تلاش کنید از میوه های تازه و ارگانیک استفاده کنید، همچنین قبل از مصرف آنها را به خوبی بشویید.توجه داشته باشید که الویت اول، استفاده از میوه های تازه است اما در صورت لزوم می توانید میوه ها را به شکل های مختلف مانند خشک شده و منجمد نیز مصرف کنید.
  • برای تامین پروتئین روزانه مورد نیاز بدن، منابع پروتئین بدون چربی مانند سفیده تخم مرغ، آب پنیر، گوشت مرغ، گوشت ماهی و گوشت گاو بدون چربی انتخاب های خوبی هستند. در این رژیم غذایی مصرف نوشیدنی های پروتئینی نیز مجاز است، توجه داشته باشید هنگام خرید این مکمل های پروتئینی، برند هایی را انتخاب کنید که حاوی کربوهیدرات یا هرگونه شیرین کننده های پرکالری نباشند.
  • به دلیل کالری محدود این رژیم غذایی از ورزش کردن حین دوره رژیم خود، خودداری کنید. زیرا کالری کم این رژیم غذایی ممکن است نیاز های بدن شما را حین ورزش تامین نکند.
  • ادویه ها، شیرین کننده ها و نمک در این رژیم غذایی حذف می شوند.

افرادی که دچار ناراحتی های معده هستند، بهتر است تا حد امکان میوه ها را بصورت خام مصرف نکنند و به صورت پخته و کمپوت شده مصرف کنند. همچنین بهتر است بیشتر انتخاب هایشان از میوه های سبک با هضم راحتر مانند سیب و گلابی باشد. همچنین توصیه می شود از مصرف میوه هایی که معده را تحریک می کنند مانند انواع توت ها و پرتقال اجتناب کنند.

مزایای رژیم میوه سه روزه 

کمک به کاهش وزن

رژیم میوه سه روزه یکی از سریع ترین و ساده ترین راه ها برای کاهش وزن محسوب می شود. به طوری که انتظار می رود، بعد از پایان دوره این رژیم غذایی فرد به طور تقریبی 4 کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کند. البته این میزان کاهش وزن دقیق نبوده و متناسب با شرایط بدنی هر فرد ممکن است اندکی متفاوت باشد. مطالعات نشان می دهند مصرف میوه با کاهش وزن بیشتر در طول زمان همراه خواهد بود. از جمله دلایل کاهش وزن در طولانی مدت عات به مصرف میوه و بهره مندی از خواص بی نظیر میوه ها مانند، فیبر فراوان آنها و افزایش  زمان هضم غذا و در نتیجه ایجاد حس سیری طولانی مدت است. علاوه بر آن دریافت فیبر باعث کاهش اشتها نیز می شود که به کاهش وزن کمک شایانی می کند و از افزایش وزن و انباشت چربی جلوگیری می کند.

افزایش انرژی

اغلب افرادی که تجربه این رژیم غذایی را داشتند، ادعا می کنند که در این دوره سه روزه، برخلاف رژیم های غذایی معمول که ممکن است افراد را خسته و کلافه کند، سطح انرژی روزانه بالاتری را تجربه کرده اند و بعد از آن نیز انگیزه بیشتری برای سالم خواری و رعایت سبک زندگی سالم داشته اند.

سم زدایی

میوه ها و سبزیجات سرشار از اجزای فعال بیولوژیکی هستند، که به سلامت عمومی بدن کمک می کنند. همچنین منبع غنی از ترکیبات پلی فنولی بوده که به نوبه خود اعمال فیزیولوژیکی کارآمدی را در بدن اعمال می کنند. یکی از مزایای رژیم میوه سه روزه کمک به بدن و بخصوص اندام های متابولیک برای سم زدایی، استراحت و تجدید قوا می باشد. همچنین فیبر فراوان موجود در میوه ها، به نوبه خود در جذب سموم دستگاه گوارش و کمک به دفع آن ها از بدن تاثیر بسزایی دارد.

 

رژیم غذایی میوه سه روزه و درمان و پیشگیری از بروز بیماری ها

علاوه بر مزایای یاد شده، رژیم غذایی میوه سه روزه در پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها نیز بسیار کمک کننده است. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری های قلبی عروقی

شواهد زیادی وجود دارد که از ارتباط مثبت بین رژیم های غذایی غنی از میوه و کاهش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی حمایت می کند. بر اساس این مطالعات، با افزایش مصرف هر وعده اضافی میوه در روز، احتمال ابتلا به این بیماری ها به طور متوسط 4 درصد کاهش می یابد. اگرچه احتمالا همه میوه ها در این مزیت نقش دارند، اما برخی دیگر از مطالعات از اهمیت مصرف میوه هایی مانند پرتقال، لیمو، لیموترش، گریپ فروت خبر می دهند.

سرطان

میوه هایی مانند آلو تیره، آلوی خشک و انواع توت ها سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی بوده که به تقویت سلولی کمک کرده و از تشکیل مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد که باعث جهش سلولی و در نتیجه ایجاد انواع سرطان ها و سایر بیماری ها شوند، پیشگیری می کند. بنابراین رژیم غذایی سه روزه میوه یک رژیم غذایی ضدسرطان نیز به شمار می رود. همچنین تحقیقات نشان داده است میوه هایی که رنگ روشن دارند بدلیل محتوای کاروتنوئید بیشتر در برابر سرطان های ریه، دهان و گلو اثر محافظتی بیشتری دارند.

دیابت

مطالعات از ارتباط معنی دار بین مصرف میوه های تازه و کاهش خطر ابتلا به دیابت خبر می دهند. با وجود اینکه میوه ها سرشار از قندهای طبیعی هستند، مطالعات نشان داده است افراد دیابتی که مصرف میوه بالاتری در طول روز داشتند نسبت به افرادی که از قندهای مصنوعی استفاده می کردند، عوارض ناشی از دیابت کمتری را تجربه کردند. میوه هایی مانند زغال اخته، انگور، سیب و انواع توت ها با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط هستند. اما نکته حائز اهمیت این است که مصرف زیاد آبمیوه ها ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد لذا در مصرف آن ها نباید زیاده روی کرد.

فشارخون

بیشتر میوه ها حاوی پتاسیم بوده که یک ماده معدنی ضروری برای بدن به شمار می رود و به کاهش فشارخون کمک می کند. علاوه بر آن، میوه ها تولید ترکیبی به نام اکسید نیتریک را در بدن افزایش می دهند. نیتریک اکساید با اثر بر دیواره ی رگ ها باعث شل شدن آن ها افزایش جریان خون و در نتیجه کاهش فشارخون می شود. گفته می شود میوه هایی مانند سیب، انگور و گلابی در کاهش فشارخون نقش مهم تری را ایفا می کنند.

رژیم غذایی میوه سه روزه به پاکسازی بدن و دستگاه گوارش کمک می کند

رژیم غذایی میوه سه روزه به پاکسازی بدن و دستگاه گوارش کمک می کند

دستگاه گوارش

میوه ها سرشار از فیبرهای نامحلول هستند و در دستگاه گوارش با جذب آب حجیم شده و به ایجاد حرکات منظم روده و تسکین یا پیشگیری از یبوست کمک می کنند. مصرف میوه و سبزیجات همچنین برای افرادی که مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر هستند نیز بسیار مفید است.

 

سکته مغزی

امروزه سکته مغزی یکی از رایج ترین علل مرگ و میر در دنیا به شمار می رود. یکی از علل مهم بروز سکته های مغزی، استرس اکسیداتیو بالا در افراد می باشد. مطالعات ارتباط مثبت بین رژیم غذایی غنی از میوه و کاهش خطر بروز سکته های مغزی و همچنین بهبود عملکرد مغز بعد از بروز سکته را تایید می کنند. وجود آنتی اکسیدان های فراوان موجود در میوه ها و سبزیجات باعث  این اثرات محافظتی شده است همچنین به دلیل وجود ترکیبات معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و ویتامین های گروه B  در میوه وسبزیجات به سلامت مغز و پیشگیری از سکته های مغزی کمک می کند.

سنگ کلیه

تشکیل انواع سنگ های کلسیمی در مجاری ادراری یکی از دلایل بروز سنگ کلیه و مشکلات پس از آن می باشد. مرکباتی مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت منابع خوبی از سیترات بوده که از تشکیل سنگ های کلسیمی کلیه جلوگیری می کند. سیترات موجود در این میوه ها به کلسیم متصل می شود و اجازه اتصال آن ها به اگزالات و تشکیل سنگ را نمی دهند .

پیشگیری از آلزایمر

مطالعات مختلف نشان داده است که پیروی از یک رژیم غذایی غنی از میوه، ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. همچنین برخی از مطالعات از خواص بی نظیر زغال اخته در بهبود حافظه خبر می دهند چرا که این میوه منبع خوبی از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است که در پیشگیری از آلزایمر کمک کننده می باشد.

کندکردن روند پیری

میوه ها منبع غنی از آنتی اکسیدان ها، مواد ضدالتهابی، ترکیبات پلی فنلی، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. این ترکیبات باعث رفع التهاب، کاهش چین و چروک و روشن شدن پوست می شوند. همچنین حضور آنتی اکسیدان های قوی، از پوست در برابر اشعه های آسیب زننده خورشید محافظت می کند. بدین ترتیب احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. گفته می شود در میان میوه ها توت فرنگی، سیب، گریپ فروت و مرکبات این ترکیبات را به میزان بیشتری وارد بدن می کنند.

معایب رژیم غذایی میوه سه روزه

رژیم غذایی میوه سه روزه نیز مانند بیشتر رژیم های غذایی می تواند معایبی نیز به دنبال داشته باشد مخصوصا اگر بیش از مدت سه روز گفته شده رعایت شود و یا به صورت خودسرانه و بدون مشورت مشاورتغذیه در پیش گرفته شود. در ادامه به مهم ترین این معایب و عوارض می پردازیم.

امکان برگشت وزن

در این رژیم غذایی بخش اعظم وزنی که از دست می رود ناشی از کاهش آب بدن است و در صورتی که تاثیرات مثبت گفته شده از رعایت این رژیم غذایی بر فرد تاثیر گذار نبوده باشد، بعد از اتمام دوره رژیم، امکان برگشت وزن از دست رفته وجود دارد. همچنین بدلیل ماهیت استثنایی این رژیم غذایی کم کالری استفاده از آن، توصیه نمی شود.

انرژی ناکافی

همان طور که اشاره کردیم رژیم غذایی میوه سه روزه، یک رژیم غذایی محدود از کالری است و حدودا 900 کیلوکالری انرژی دارد و این مقدار کالری دریافتی در بیشتر اوقات انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزمره را فراهم نمی کند و می تواند عوارضی مانند ضعف شدید، بی حالی و… را به همراه داشته باشد.

ضعف و خستگی از عوارض استفاده طولانی مدت از رژیم میوه سه روزه

ضعف و خستگی از عوارض استفاده طولانی مدت از رژیم میوه سه روزه

تنوع غذایی کم

اگرچه تنوع بسیاری بین انواع میوه ها وجود دارد، استفاده از گروه های محدود غذایی و تنوع پائین در این رژیم غذایی ممکن است آن را برای بسیاری از افراد ناخوشایند نشان دهد.

سایر عوارض ناخوشایند رژیم میوه سه روزه

ازجمله مهم ترین عوارض پیروی از رژیم غذایی میوه مخصوصا در طولانی مدت و تایم هایی بیش از سه روز، سوء تغذیه و وارد کردن بدن به حالت قحطی و گرسنگی است، که باعث افت شدید متابولیسم و مستعد کردن بدن برای ابتلا به مشکلاتی نظیر سنگ کیسه صفرا، تضعیف سیستم ایمنی و همینطور کاهش تراکم استخوان ها است. همچنین میوه ها سرشار از قند های طبیعی بوده و در صورت استفاده بی رویه و نامتعادل بدن آنها را برای استفاده های بعدی بصورت چربی ذخیره می کند در نتیجه فرد دچار اضافه وزن و چاقی می شود. نکته قابل توجه دیگر این است که این رژیم غذایی برای بسیاری از افراد از جمله افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت، اختلال تخمدان پلی کیستیک و افراد مقاوم به انسولین به دلیل محتوای قند بالا، توصیه نمی شود. سایر افراد سالم نیز مانند نوجوانان و… باید زیر نظر متخصص تغذیه از این رژیم غذایی پیروی کنند.

در آخر اینکه به طورکلی رژیم میوه سه روزه یک رژیم غذایی بسیار محدود کننده است و استفاده مستمر و طولانی مدت آن اصلا توصیه نمی شود. اما به نوبه خود می تواند به حفظ سلامت کلی بدن کمک کند و شروع خوبی برای افرادی باشد که در صدد کاهش وزن هستند. بهتر است برای ارزیابی بهتر شرایط بدنی خود قبل از شروع این رژیم غذایی جالب با متخصصین تغذیه ما مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *