دستور پخت

حلیم

دستور پخت حلیم

مواد لازم برای تهیه حلیم

مواد لازم برای 4 نفر

گندم پوست کنده

300گرم

گوشت

200گرم
دارچین

2قاشق چای خوری(8گرم)

روغن مایع

3قاشق غذاخوری(40گرم)
آب

8لیوان(1600گرم)

شکر

1قاشق غذاخوری(15گرم)
پیاز

1عدد(300گرم)

زردچوبه

1قاشق چای خوری(4گرم)
نمک

حدود 1قاشق چای خوری(4گرم)

طرز تهیه حلیم

ابتدا گندم را در قابلمه ای می ریزیم و روی آن آب می گیریم و اجازه می دهیم از شب تا صبح خیس بخورد زیرا هر چقدر گندم بیشتر خیس بخورد و آب بیشتری جذب کند پخت حلیم بهتر خواهد شد.

در ادامه  ۲ تا ۳ بار گندم ها را آبکش می کنیم تا کاملا تمیز شود و در قابلمه ای می ریزیم و ۶ لیوان آب روی آن می ریزیم و روی شعله با حرارت کم می گذاریم تا بپزد. دقت کنید گندم را باید مداوم هم بزنید تا ته نگیرد.

پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و به ۴ قسمت خرد می کنیم(پیاز را نباید خیلی ریز کنید زیرا در هنگام پخت به گوشت می چسبد) و همراه با گوشت در قابلمه ای قرار می دهیم و ۲ لیوان آب و زردچوبه و دارچین روی آن ها می ریزیم و با حرارت ملایم صبر می کنیم تا خوب گوشت پخته شود.پس از پخته شدن آن ها را ریش ریش می کنیم.

زمانی گوشت را به گندم اضافه می کنیم که گندم کاملا پوره شده باشد،البته همراه با کمی نمک، گوشت را به گندم اضافه می کنیم و مداوم هم می زنیم،چون هر آن ممکن است ته بگیرد و روی طعم حلیم تاثیر بگذارد.دو قاشق غذا خوری روغن به حلیم می افزاییم و به صورت مداوم آن را هم می زنیم و حرارت را ملایم می کنیم تا هم آب آن تبخیر شود و هم حلیم منسجم شود. این موضوع نیز حائز اهمیت است که حلیم را نباید بگذاریم کاملا آبش تبخیر شود چون زمانی که حلیم داغ است شاید به نظر خیلی شل باشد اما زمانی که آب آن کاملا تبخیر شود و کمی خنک شود قاعدتا سفت تر می شود. حلیم قوام گرفته را در ظرف سرو می کنید و با دارچین و شکر تزئین می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *