رژیم بارداری

حقایقی درباره رژیم غذایی تعیین جنسیت که باید بدانید

رژیم غذایی تعیین جنسیت

رژیم غذایی تعیین جنسیت شاید خیلی رویایی و جادویی به نظر برسد، این که افراد بتوانند به کمک رژیم غذایی، بر تعیین جنسیت نوزادشان تاثیر محسوسی بگذارند و دختردار شدن یا پسردار شدن خود را از قبل انتخاب کنند، در این مقاله سعی داریم تا به بررسی این موضوع از نظر علمی بپردازیم پس تا پایان این مقاله جذاب همراه ما باشید.

رژیم غذایی تعیین جنسیت؛ افسانه یا واقعیت؟

در طول تاریخ، زنان به دلایل مختلف برای تعیین جنسیت فرزندشان مطابق میل شوهر یا بستگانشان تحت فشار بودند؛ کما اینکه بسیاری از سلسله‌های پادشاهی به دلیل به دنیا نیامدن فرزند پسر توسط ملکه، از هم پاشیدند.

امروزه نیز تعیین جنسیت دلخواه جنین یکی از دغدغه های بسیاری از زوج های جوان در سراسر دنیاست، دلایل مختلفی برای ترجیح دادن یک جنس بر جنس دیگر در دوران حاملگی وجود دارد به طور مثال وجود بعضی بیماری‌های وابسته به کروموزوم X مثل هموفیلی، ایجاد تعادل و تناسب در جنسیت فرزندان خانواده و دستیابی به تعداد فرزندان مورد نظر خانواده از جمله این دلایل هستند، انتخاب روشی بدون مداخله بالینی و هزینه های سنگین مانند رژیم غذایی تعیین جنسیت که نیازی به مداخله پزشکی در فرآیند لقاح ندارند، همیشه مورد توجه بوده‌است، با این حال، میزان اثربخشی آن اغلب در میان متخصصان وپزشکان مورد مطالعه و تحقیق بوده است.

برای درک تاثیر رژیم غذایی بر تعیین جنسیت باید به نقش PH واژن مادر در هنگام مقاربت اشاره کنیم، اسپرم‌های حاوی کروموزم Y که سبب تشکیل نطفه پسر می شوند در محیط‌های قلیایی تحرک بیشتری دارند ولی اسپرم هایی که حاوی کروموزم X هستند و سبب تشکیل نطفه دختر می شوند در محیط‌های اسیدی فعالیت بیشتری خواهند داشت، بنابراین با تغییر PHمحیط واژن، با استفاده از برخی مواد غذایی می‌توان تا حدی شانس دختردارشدن و یا پسردارشدن به نفع خود تغییر داد.

تاثیر رژیم غذایی والدین بر شانس دختر یا پسر شدن جنین

پزشکان و متخصصین تغذیه به طور معمول توصیه به شروع رژیم غذایی تعیین جنسیت در حدود دو تا سه ماه پیش از لقاح می کنند، همچنین گاهی نیاز است تغذیه پدر هم برای تولید اسپرم‌های مقاوم‌تر مورد توجه قرار بگیرد، رژیم غذایی با املاح تنظیم شده، رژیم غذایی فستینگ (روزه‌داری) و همچنین افزایش کربوهیدرات غذایی و مصرف غذاهایی با اسیدیته متفاوت، جزو راهکارها و روش های تعیین جنسیت هستند.

رژیم غذایی برای دخترشدن جنین

مهمترین فرضیه ای که برای تعیین جنسیت مورد بررسی قرار گرفته، تغییر نسبت مواد معدنی در غذای مادر است، طبق این الگوی غذایی مصرف بالاتر کلسیم و منیزیوم نسبت به سدیم و پتاسیم در رژیم غذایی تعیین جنسیت مادر، احتمال دختردار شدنِ جنین را افزایش می‌دهد.

همچنین ذکر می شود وجود قند بیشتر در خون مادر باعث اسیدی تر شدن محیط رحم و افزایش شانس دختردار شدن می شود.

طبق نتیجه مطالعه ای که در هلند انجام شد نشان داد رعایت رژیم غذایی تعیین جنسیت با نسبت های تنظیم شده کلسیم و منیزیوم به همراه شرایط محیطی مناسب مانند استرس پایین و زمان مناسب مقاربت می‌تواند شانس تولد نوزاد دختر را تا 81% افزایش دهد.

در پاسخ به چگونگی تاثیر رژیم غذایی بر تعیین جنسیت، این سازوکار پیشنهاد شد که سطح بالای سدیم و پتاسیم در هنگام پایین بودن سطح کلسیم و منیزیوم، سوخت‌وساز لایه خارجی تخمک را طوری تغییر می‌دهد که اسپرم‌های حاوی کروموزوم Y به سمت تخمک جذب شونددر نتیجه بچه پسر می شود و در صورتی که نسبت کلسیم و منیزیوم بیشتر از سدیم و پتاسیم باشد، کروموزوم X به سمت تخمک جذب می‌شود و بچه دختر می شود.

هنگام تغییر نسبت املاح در رژیم غذایی فقط کافی است توسط مادر انجام شود زیرا تغییرات تخمک، اسپرماتوزوئید مناسب را انتخاب می‌کند، در این روش مادر باید حداقل 2 ماه قبل از بارداری، رژیم را شروع کند و تا هنگام بارداری ادامه دهد.

البته این نکته را بهتر است در نظر داشته باشید استفاده ازاین رژیم های غذایی و مقدار مصرف هر غذا باید تحت نظر متخصص تغذیه انجام شود زیرا در صورت مصرف غیراصولی ممکن است سبب ایجاد بیماری یا مشکلاتی در دوران بارداری شود به عنوان مثال استفاده از قند زیاد می‌تواند سبب بیماری‌های ناخواسته‌ای همچون دیابت بارداری و افزایش وزن نامناسب بارداری شود و خطرات زیادی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.

رژیم غذایی برای دخترشدن بچه

رژیم غذایی تعیین جنسیت برای دخترشدن بچه

موادغذایی مناسب برای دختردارشدن

رژیم غذایی با محتوای سدیم و پتاسیم کم و منیزیم بالا مانند :

  • سبزیجات برگ سبز(کاهوی سبز و…)، لوبیا سبز، مارچوبه
  • ذرت
  • میوه‌ هایی مانند زغال اخته
  • غلات کامل
  • ماهی
  • گوشت بدون چربی
  • برخی آجیل ها(گردو، بادام و بادام زمینی)

همچنین مواد غذایی دارای کلسیم بالاتر مانند:

  • لبنیات(کره، شیر، ماست، پنیر سفید بدون نمک)
  • تخم مرغ

احتمال دختر شدن جنین را افزایش می دهند.

رژیم غذایی برای پسرشدن جنین

همان طور که پیشتر اشاره کردیم بالا بردن نسبت یون‌های سدیم و پتاسیم نسبت به کلسیم و منیزیوم در رژیم غذایی مادر، احتمال پسردار شدن را بالا می‌برد.

هنگامی که به نقش رژیم غذایی تعیین جنسیت جنین پسر می‌پردازیم، لازم است به این نکته اشاره کنیم از مصرف موادی که کمک می‌کنند تا محیط واژن اسیدی شود باید پرهیز کرد.

نکته بسیار مهمی دیگر این است که چنانچه دارای مشکلاتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی وکلیوی هستید استفاده سرخود از مواد غذایی با محتوای سدیم و پتاسیم زیاد ممنون بوده و باید حتما باید زیر نظر یک متخصص تغذیه رژیم غذایی تعیین جنسیت برای پسر دار شدن را دنبال کنید.

موادغذایی مناسب برای پسردارشدن

برای این منظور مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی پتاسیم بالا و مواد غذایی با محتوای نمک بیشتر مانند موادغذایی زیر توصیه می شود:

  • سبزیجاتی مانند:کرفس،کدو، اسفناج، سیب‌زمینی، هویج، نخود سبز، خیار، کنگر فرنگی، گوجه فرنگی، پیاز، چغندر قرمز، زیتون، قارچ، کلم، ذرت
  • میوه هایی مانند: زردآلو، موز، کشمش، انگور، طالبی، آناناس هلو، گلابی، سیب، گوجه سبز، آلو، مرکبات، خرما، گیلاس، تمشک، توت فرنگی، انجیر، خربزه،
  • مصرف مواد غذایی با محتوای نمک بیشتر مانند: خیارشور، تنقلات نمکی و …. ،
  • مصرف انواع گوشت و مواد پروتئینی مانند کنسرو ماهی تُن، ماهی های آب شور، ، ژامبون، سوسیس و کالباس(خانگی و سالم آن هم ماکزیمم 1تا2 عدد در هفته)
  • کربوهیدرات‌هایی که در تهیه آن‌ها شیر به کار نرفته باشد مانند انواع نان، گندم پرک شده و غلات کامل، سبوس گندم
  • قهوه، چای
  • حبوبات

 لازم به ذکر است چنانچه در طول روز اقدام به نوشیدن آب به مقدار لازم، آبمیوه و همچنین سبزیجات کنید، این امر سبب می‌شود تا میزان اسیدیته واژن کمتر شده و محیط برای لقاح اسپرم Y و تشکیل جنین پسر آماده شود.

رژیم غذایی برای پسر شدن بچهرژیم غذایی تعیین جنسیت برای پسرشدن بچه

آیا روزه‌داری هم بر تعیین جنسیت موثر است؟

درباره تاثیر رژیم غذایی فستینگ یا روزه‌داری بر تعیین جنسیت، یافته‌های مطالعات متناقض بوده است، به گونه ای که برخی از مطالعات از این فرضیه حمایت کردند که محرومیت غذایی مادر در دوران پیش از بارداری، احتمال تولد نوزاد مذکر را کاهش می‌دهد در حالی که مطالعات دیگری، بین روزه‌داری و تعیین جنسیت رابطه‌ای ندیدند.

همچنین برخی از مطالعات، بین سطح گلوکز خون مادر و سطح هورمون LH رابطه دیدند و مکانیزمی پیشنهاد کردند که مادرانی که پیش از حاملگی، شیرینی‌جات و میوه‌های بیشتری مصرف کرده‌اند، ترشحات مخاطی دهانه رحمشان گلوکز بیشتری داشته و به همین دلیل اسپرماتوزوئید Y را بهتر جذب می‌کند و صاحب فرزند پسر شدند، البته مطالعاتی نیز وجود دارد که این عامل را موثر ندانسته‌اند و به طور کامل رد کردند.

به طور کلی، با توجه به اینکه عوامل مداخله‌گر در تعیین جنسیت فراوان‌اند و پژوهش درباره تاثیر رژیم غذایی بر تعیین جنسیت کار سختی است و نتایج مطالعات نوسان و تناقض قابل توجهی دارد نمی توان با احتمال زیاد از تاثیر مصرف این مواد غذایی استفاده کرد با این حال پژوهشگران تلاش برای یافتن رژیم غذایی تعیین جنسیت مفید را ادامه می‌دهند، در ضمن نباید فراموش کرد که رژیم‌های غذایی تعیین جنسیت، الزاما رژیم‌های غذایی استانداردی برای سلامت عمومی بدن نیستند و در درازمدت توصیه نمی‌شوند چراکه مثلا اگر مادری در طولانی‌مدت از رژیم غذایی مخصوص پسردار شدن تبعیت کند، احتمال پوکی استخوان و فشار خون بالا در آینده او را تهدید می‌کند لذا این رژیم های غذایی حتما باید زیر نظر متخصص تغذیه انجام شوند.

اگر دوست دارید با کمک رژیم بارداری خود بر شانس دختر یا پسر شدن جنین تان تاثیر بگذارید، می توانید با استفاده از لینک دریافت رژیم غذایی مناسب اقدام فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *